söndag 18 november 2012

Virkad mössa

Efter detta mönster virkade jag en mössa. Eftersom jag hade en mindre virknål än vad det stod i mönstret gjorde jag fler ökningar. Jag tror att jag ökade till 9 fm, 2i1 fm innan jag gjorde enkla varv. Sista varvet gjorde jag kräftmaskor och beskrivning på det finns här.
Till mössan använde jag garnet Twist, köpt på Rusta, i färgen rosa och till rosetten användes både garnet Twist i färgen grå-vit-svart och garnet Lyx i färgen svart, även det köpt på Rusta, samt ett tjockt bomullsgarn i färgen vit till själva bandet i mitten av rosetten.
Virknål i storlek 6 användes till både mössan och rosetten, förutom till det vita bomullsgarnet då virknål i storlek 4 användes.






För att virka rosetten la jag upp så många lm som jag ville ha på bredden på rosetten och virkade sedan fram och tillbaka till önskad längd. Mitten bandet virkades genom att lägga upp så många lm så att det gick runt rosetten och virkade därefter fram och tillbaka till önskad bredd. Jag avslutade med att virka med vitt garn ett varv på båda sidor om mitten bandet innan den syddes runt rosetten.Rosetten är fäst med säkerhetsnålar så att jag kan ta av den från mössan om så önskas.

2 kommentarer: