fredag 8 mars 2013

Virkade prinsesstårtor

Jag har virkad flera små prinsesstårtor och gett bort i present. De som blev bokmärken gav jag till personalen där jag hade min sista praktik för utbildningen. De andra blev magneter och gavs bort till folk som fyllde år, utom den röda som prydde vårt hem på Alla hjärtans dag. Mönstret till prinsesstårtorna hittade jag här.
Jag virkade med Stoff & Stils tjocka bomullsgarn 8/8 och virknål 4. Dock gjorde jag lite ändringar i mönstret vilket är:

- Tårtan: Varv 10 virkas i yttre maskbågen och sedan när underdelen av tårtan sys ihop med överdelen sys den ihop i den inre maskbågen.
- Tårtan: Varv 11: Gjorde 4 luftmaskor istället för 3.
- Bokmärkessvansen: Jag gjorde ingen ros och fäste i änden. Istället virkade jag lm med dubbelt garn: 8/8 och 8/4 och virknål 5. Virkade så lång jag ville att bokmärkessvansen skulle vara, fäste tråden och gjorde en knut.
- Montering: Klippte ut en rund cirkel i kartong, lika stor som tårtans underdel. Fyllde tårtan med vadd, la därefter kartongcirkeln ytterst för att få tårtan mer stadig undertill. Om man vill kan man limma fast kartongen på underdelen för ännu mer stadga.
 












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar