söndag 23 december 2012

Pepparkakshus

Jag som tycker om att pyssla ville såklart göra ett pepparkakshus, men inte det traditionella med färdigbakade delar som man kan handla. Därför googlade jag efter inspiration och hittade en bok på biblioteket som heter Pepparkakshus & Mera Julbus. I denna boken fanns hur mycket som helst man kunde göra utav pepparkaksdegen med mängder av hus samt väderkvarn, gökur, barnvagn, tomtes släde med renar med mera. Boken hade beskrivning och mallar i faktisk storlek som kan ritas av eller kopieras och klippas ut. Efter en helkväll med att göra delar till mitt pepparkakshus, ett par timmar att sätta ihop det och ett par timmar att dekorera med kristyr känner jag mig rätt nöjd =). Den har inte perfekt raka delar och taket sitter lite på sniskan men det är ju lite charmen att det ska synas att det är hemmagjort =).







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar